MEDLEMSINFO
MEDLEMSINFO

Medlemsinfo

Her kommer medlemsinfo, som vi løbende vil redigere. Glæd dig

Medlemsinfo kan være mange ting. Vi redigerer løbende og får sikkert det bedste ud af det.

Referat fra bestyrelsesmøde 09/2015

Grundejerforeningen Hvorup Klit

Bestyrelsesmøde d. 27. september 2015

Referat

Deltagere: Peter Møller, Bodil Mark, Carsten Borup Jensen, Pouli Madsen og Lene Frost

  1. Opf. fra generalforsamlingen d. 25. maj 2015

 

Der rettes henvendelse til Jammerbugt kommune med henblik på at få afklaret, om det er kommunen, der har vedligeholdelsespligt for grøftsystemet.

 

På gen.fors. orienterede Fritidsnet om muligheden for internetadgang til området. Bestyrelsen har bemærket, at Nyfors nu tilbyder sommerhus wi-fi.

 

  1. Vejudvalget

På gen.fors. og sidenhen er der fra flere medlemmer rettet henv. om det høje bump på Astavej, hvorefter bestyrelsen har kontaktet  Jammerbugt kommune, der netop har tilbagemeldt, at ”bumpet hverken i højde, længde eller vinkel på ramperne lever op til retningslinjerne for et 30 km/t trapezbump”. Der bliver derfor ”rettet henvendelse til Poul Strand og den udførende entreprenør med hensyn til at få forholdene bragt i orden”.

Der er bestyrelsesmøde i det fælles vejudvalg lørdag d. 3. oktober, hvor vi ønsker en afklaring af

  • hvem der har truffet beslutning om etablering af bumpet
  • hvordan bumpet er financieret?

Derudover ønsker vi at få forelagt regnskab for det fælles vejudvalg for de seneste to år.      

Det er konstateret, at der ikke er udlagt belægning på flere veje – bl.a. hele Dagmarvej i flere år. Der vil på mødet blive gjort opmærksomt på hvilke veje, der mangler.   

  1. Medlemslisten

Listen er for nylig opdateret og blev gennemgået. Efter næste kontingentindbetaling i foråret 16 vil der igen ske opdatering.

 

  1. Hjemmesiden

Der er planlagt en teknisk opdatering af hjemmesiden, der i øvrigt har et meget fint besøgstal og roses for dens opbygning og lette tilgængelighed.

  1. Evt.

Næste bestyrelsesmøde afholdes d. 28. marts 2016

 

        Lene Frost

Oversigtskort for Hvorup Klit Grundejerforening

Referat fra generalforsamling 2015

 

 Grundejerforeningen Hvorup Klit, Løkken, c/o Reitesallé 4, Støvring

www.hvorupklit.dk

Referat fra grundejerforeningen Hvorup Klits ordinære generalforsamling den 25. maj 2015 på Restaurant Strandgården, Søndergade 83, Løkken

Antal fremmødte 26

Dagsorden

Punkt 1: Valg af dirigent

Lene Frost blev valgt som dirigent

Punkt 2: Bestyrelsens beretning v/formand Peter Møller

Siden sidste generalforsamling er vores medlemstal 151.

Vore medlemmer er altid velkomne til at henvende sig til bestyrelsen, hvis der opstår udfordringer af forskellig art, så skal vi forsøge at hjælpe med vejledning og oplysninger om, hvor man kan henvende sig i givne situationer.

Sket i det forløbende år 

Bestyrelsen konstituerede sig efter sidste generalforsamling således: Formand Peter Møller, næstformand Poul Olesen, kasserer Lene Frost, vejudvalg Pouli Madsen, sekretær samt hjemmesidevedligeholder Bodil Mark. Suppleant Niels Gunner Grøn Nielsen.

Bestyrelsen vil gerne høre om emner til det årlige formandsmøde med Jammerbugt kommune, og evt. et hovedtema. 

Møde med bestyrelsen for Sammenslutningen af Sommerhusejerforeninger

Deltagere fra Jammerbugt kommune: Borgmester Mogens Gade, udvalgsformand Jens Chr. Golding, næstformand Torben Sørensen, teknisk direktør Knud Nørgaard.

Affaldsplan

Der har været afholdt møde med bestyrelsen den 18. september 2014, og den 13. maj 2015 om affaldsplanen. 50% af hushold-ningsaffaldet skal genanvendes inden år 2022.

Løsninger i det udarbejdede forslag til affaldsplan er endnu ikke konkretiseret for sommerhusene. Idet sommerhusenes dagrenovation indgår i det samlede mål om 50 % genbrug, er det en væsentlig udfordring af finde egnede løsninger for øget genanvendelse. Det kan forventes, at der må findes forskellige modeller, som er tilpasset de forskellige sommerhusområders udfordringer. Desuden er der også en udfordring i forskellen med lejere/udlejere og ikke-udlejede sommerhuse. Desuden er der varierende mængder. Der kan tænkes indført individuelle eller fælles løsninger.

Vi har ikke den færdige løsning: Derfor er der anført 3 initiativer i affaldsplanen: 

Initiativ 1: I dialog med sommerhusejerne og deres interesseorganisationer vil vi sikre affaldsløsninger, der er tilpasset brugernes ønsker og indpasset i de kommunale affaldsordninger.

Initiativ 2: Bestillingsordning for storskrald i spil, men ikke besluttet.

Initiativ 3: Bobleordning optimeres – mere genbrug.

Renovation

Det giver ikke mening med todelte containere i sommerhusområder generelt. Det er urealistisk at indsamle bioaffald i sommerhusområder, idet udbyttet ikke vil stå mål med indsatsen, da 75 pct. af sommerhusene ikke udlejes, og derfor benyttes i kortere perioder. Generelt kan genbrugsandelen øges ved mere fokus på bobler til hhv. glas og papir.

Anlæggelse af jordvolde.

I ”Grundlaget for nye lokalplaner i sommerhusområdet” står der følgende ang. jordvolde:

Der er mange, der anlægger jordvolde i sommerhusområderne, altså terrænregulerer mere end de tilladte ± 0,5 m. Måske har man jord i overskud i forbindelse med byggeri, måske kan volden mindske indsigts- og støjgener. Måske ønsker man at skabe et spændende og anderledes landskab og helhedsindtryk af grunden.

For at sikre at Jammerbugts klitlandskab og natur bevarer sine karakteristiske træk, og at man ikke påvirker omgivelserne negativt, er der enighed om, at jordvolde ikke skal tillades i sommerhusområderne. 

Derfor fastsættes:

Der må ikke etableres jordvolde i sommerhusområderne på mere end ± 0,5 m.

Nyt om vindmølleplaner

Opsætningen af 6 vindmøller på 150 meter syd for Saltum er påbegyndt, og opsætningen vil blive færdig i 2015. 

Der er pt. ingen planer om at påbegynde planlægning af nye møller i nærheden af sommerhusområder.

Henvendelser fra grundejere i det forløbne år 

Bestyrelsen er blevet kontaktet i forbindelse med rensning af dræn på Almavej og Alvildavej. Erik Aagaard var blevet kontak-tet af nogle grundejere med henblik på at få hjælp til rensning af dræn, da vandstanden i området generelt står højt. Erik Aagaard foretog så denne rensning, og sendte efterfølgende en regning til grundejerne, og i den forbindelse blev bestyrelsen kontaktet af to frustrede grundejere.

Den ene fordi hans grund var blevet beskadiget af tunge køretøjer, den anden fordi han havde fået en regning, uden at det var blevet forvarslet, at denne spuling af dræn skulle foregå.

Undertegnede kontaktede efter disse henvendelser Jammerbugt kommune, Claes Borg, spildevandsingeniør.

Claus Borg er kommet frem til følgende:

“Drænledningerne er blevet etableret i 1976, og blev overtaget af Pandrup kommune i 1993/94. Jeg kiggede sagerne igennem fra perioden, hvor Pandrup kommune etablerede ”drænoplandene” som de kaldes. Ledningerne er i forbindelse med overtagel-sen blevet inspiceret med et kamera for at vurdere deres tilstand.

Drænledningerne er efterfølgende blevet spulet hvert andet år for at holde dem fri for okker og sand, da det kan stoppe ledningerne. Jeg har snakket med min kollega som normalt står for spulingen af ledningerne og vi har aftalt, at vi får kørt tv på ledningerne igen, når de skal spules. Ledningerne blev spulet i 2014 i forbindelse med den normale vedligeholdelse af systemet”.

Claus skriver endvidere:

Jammerbugt Forsyning A/S er ikke interesseret i, at grundejerforeningerne på eget initiativ får spulet ledningerne. Dette skyldes, at ved et eventuelt sammenbrud på ledningen vil der skulle placeres et ansvar, hvilket kan have store økonomiske konsekvenser.

Det er naturligvis ikke i orden, at en mand bestiller noget arbejde, og derefter sender regningen videre til de andre husejere i området. Han skulle naturligvis have fremsat et forslag til grundejerforeningen, inden arbejdet overhovedet blev bestilt.

Efter at have modtaget ovenstående fra Jammerbugt kommune, tog undertegnede så telefonisk kontakt til Erik Aagaard for at høre hans bevæggrund for dette initiativ. Han berettede, at dette havde han kun gjort, fordi han var blevet kontaktet af nogle grundejere fra Alvildavej, og han var meget ked af, at dette ”gode” intiativ var endt med diverse klager. Erik Aagaard sagde, at han selvfølgelig ikke ville gøre dette igen, og at det fremover måtte være en sag for kommunen.

Omkring vedligeholdelse af vejene

Efter sidste års generalforsamling tog vi kontakt til formanden for vejudvalget Poul Strand og berettede, at der på vores sidste generalforsamling blev udtrykt stor utilfredshed med vedligehold af vores fælles veje.Pouli vil i sin beretning omkring vejudvalget berette om, hvilke initiativer der siden er gjort for at forbedre dette. 

Gener fra campingpladsens beboere

Bestyrelsen har kontaktet campingpladsens lejrchef Laila Mølholt og skrevet følgende:

Kære Laila Mølholt. Jeg skriver til dig på vegne af bestyrelsen for Hvorup Klit Grundejerforening. Baggrunden er, at vi i bestyrelsen har fået flere henvendelser fra medlemmer, der har påpeget gener fra campingpladsen. Til din orientering kan du af vedlagte bilag se et kortudsnit, hvoraf det fremgår hvilke veje foreningen dækker - og af det fremgår det jo tydeligt, at ‘hovedvejen’ fra campingpladsen til stranden går lige lige gennem vores område. Der opleves gener i form af manglende renholdelse, og der er stillet forslag om, at skraldespande og hunde høm-høm-spande lige udenfor campingpladsen tømmes oftere, og at der opsættes eller tydeliggøres med skiltning, at hunde skal holdes i snor, og at hundeefterladenskaber opsamles. Dette i et forsøg for at undgå løsgående hunde og diverse efterladenskaber. Vi synes ligeledes, at du skal vide, at bestyrelsen er orienteret om, at der på Alvildavej og Den Grønne Vej er oplevet tyveri af vimpel og af skraldespand. Vi er helt på det rene med, at disse sidste eksempler på ingen måde kan tilskrives campingpladsens gæster, men de indgår i helheden. Vi indgår gerne i dialog, og hører meget gerne din respons og dine evt. forslag, da vi meget gerne vil bevare det ellers gode forhold til campingpladsen.

Med venlig hilsen på vegne af bestyrelsen for Hvorup Klit Grundejerforening, Lene Frost.

Svar fra campingpladsen

Kære bestyrelse for Hvorup Klit Grundejerforening. Jeg har nu undersøgt sagen lidt i forhold til det, I beskriver i jeres mail. Vi er selvfølgelig selv meget interesseret i, at naboskabet til alle grundejerforeninger skal fortsætte godt. Jeg har bedt vores pladsmand, der sørger for tømning og opsætning af hunde høm-høm poser om at tjekke en ekstra gang, også udenfor pladsen.

Så jeg håber, at I allerede nu kan se en bedring. Vi beder alle, der tjekker ind på pladsen, om at holde deres husdyr i snor både inde på campingpladsen og udenfor campingpladsen. Endvidere så vil jeg lige orientere jer omkring, at vi også oplever små tyverier om vinteren af vores campisters ejendele, og nogle af campisterne tror, at det er folk ude fra sommerhusområdet!

Dette har vi selvfølgelig manet til jorden, da vi ikke har belæg for at sige dette. Det samme kan jeg se, at I også har gjort.

Mvh. Laila Mølholt Løkken Klit Camping.

Indbrud i sommerhusområdet

I årets løb har vi kendskab til fire indbrud i vores område. Det drejer sig om Den Grønne Vej nr. 6, 8, 10 og 16. Angående indbrud, så har vi en anmodning om, at hvis en nabo eller anden husejer i området konstaterer et indbrud, eller forsøg på samme, så kontaktes et medlem af bestyrelsen, som så kan kontakte ejeren.

Sluttelig vil jeg gerne som formand for grundejerforeningen takke min bestyrelse for et godt og konstruktivt samarbejde i det forgangne år.

Orientering fra VejudvalgetVejudvalgsformand Pouli Madsen orienterede fra de to møder, der var blevet afholdt i vejudvalget siden sidst. 

Mødet den 8. november 2014: Der blev talt en del om løsninger af vejforholdene på redningsvejen Nord, da vejens tilstand synes at være forværret i lange perioder Det blev vedtaget, at der bliver indhentet tilbud på forskellige løsninger inden næste vejudvalgsmøde. 

Mødet den 28. marts 2015:Status på vejvedligehold blev gennemgået. I 2014 blev der anvendt 182.100 kr. samt 16.400 kr. i administration. I alt 198.500 kr., hvilket er en udgift på ca. 461 kr. pr. lodsejer. Der er 430 lodsejere at fordele udgifterne på. 

Det blev besluttet at fortsætte i 2015 med vej- og vintervedligehold efter samme procedure som hidtil, med særlig henblik på de priser, vi entrerer med og eventuelt nye tilbud. Der udlægges grus til brug for lapning af huller i fællesvejene i de eksisterende depoter i begrænset omfang.

Der blev orienteret om Privatvejsloven og Vandløbsloven med henblik på den enkelte lodsejers forpligtelser jfr. lovene. Begge love kan med kommentarer og henvisninger hentes på www.retsinformation.dk

Bemærkninger til formandens beretning og beretning fra vejudvalget:

Beboeren på Almavej 15 har fået sin grund meget beskadiget af tunge køretøjer i forbindelse med dræningen på Almavej og Alvildavej. Havde kontaktet Jammerbugt Kommune, og senere modtaget brev fra Erik Aagaard, men endnu er der ikke en løsning på, hvem der erstatter. En ejer på Redningsvejen har oplevet rigtig meget regnvand på grunden. Har kontaktet kommunen, men fået besked om, at det er et privat anliggende. Spørger om grundejerforeningen kan hjælpe? Det bedste vil være at tage kontakt til vores kontakt Claus Borg hos Jammerbugt Kommune.

Et spørgsmål om vores grøftsystem bliver vedligeholdt? Peter Møller tager kontakt til Jammerbugt Kommune.

Kommer der storskraldsordning igen? - Det har været på tale, men ikke besluttet. 

Formandens beretning og Pouli Madsens beretning fra vejudvalget blev herefter godkendt.

Punkt 3: Fremlæggelse af revideret regnskab

Regnskabet blev gennemgået af Peter Møller. 

Spørgsmål: Hvorfor de -40.160 overførsel til næste år. Skyldes garanttabet i Løkken Sparekasse.

Herefter blev regnskabet godkendt.

Punkt 4: Fastsættelse af næste års kontingent

Kontingentet forblev uændret. (75,- årligt).

Punkt 5: Indkomne forslag

Der var i år ingen indkomne forslag.

Orientering om internetforbindelse i vores område

Jesper Nørgaard fra Fritidsnet fortalte lidt om Fritidsnets opstart i 2012 Firmaet tilbyder trådløst internet til Nørre Lyngby, Furreby, Løkken samt Løkken Syd. På deres hjemmeside står bl.a.: Altid min. 25-40 % billigere end andre internetudbydere - Altid frit forbrug af internet - Altid lynhurtig hastighed - Altid gratis internet i både december, januar og februar måned - Altid adgang til internet for både ejer og lejer af huset - Mulighed for trådløs opkobling i hele huset - Se tv, film og spil onlinespil. 

Ved bestilling opsættes en antenne på huset, og kabel føres ind i huset. - Interesserede kan klikke ind på www.fritidsnet.dk

Punkt 6: Valg af bestyrelsesmedlemmer

Peter Møller (formand) og Poul Olesen (næstformand) var på valg. Peter Møller modtog genvalg. Nyvalgt blev Carsten Borup, Alvildavej 4.

Punkt 7: Valg af to revisorer.

Lars Stenholt, Charlottevej 10, og Henrik Tillebeck, Alvildavej 12 blev genvalgt.

Punkt 8: Eventuelt

Medio maj er der blevet etableret bump ved indkørslen til Astavej. Det hører ikke ind under vores grundejerforening, men vi skal jo passere. Flere ytrer, at bumpet er alt for højt, og også kan være uhensigtsmæssig med hensn til udrykningskøretøjer m.v. Vejudvalgsformand Pouli Madsen vil snarest tage kontakt til Jammerbugt Kommune for at få dem til at komme ud og vurdere, om bumpet er lovligt etableret.

Bestyrelsen 2015

Formand Peter Møller tlf. 9837 3656 aalestrup-moeller@mail.tele.dk

Næstformand Bodil Mark tlf. 2491 1235 mail@bodilmark.dk

Kasserer Carsten Borup tlf. 2023 6101 c.borup@live.dk

Vejudvalg Pouli Madsen tlf. 4045 1360 pmorgelvej68@gmail.com

Sekretær Lene Frost tlf. 2537 1234 edmonds@mail.dk

Suppleant Karin Borup

Bilag: Årsregnskab 2014/15.

Klik ind på hjemmesiden www.hvorupklit.dk hvor det er muligt at se referater, vedtægter, regnskab og andre relevante oplysninger.

OBS! Ændringer til medlemslisten bedes meddelt næstformand, og hjemmeside/medlemsliste ansvarlig Bodil Markmail@bodilmark.dk eller tlf. 2491 1235.

For referatet Bodil Mark

Regnskab 2014/2015

15-9-2014

Din mail adresse

Har du ikke afleveret din mail adresse til bestyrelsen, så vil vi gerne have den.
Vi arbejder på at så mange medlemmer som muligt kan få informationer via vores hjemme side. Derved sparer vi at sende breve ud med posten.

Har du fået ny mail adresse, så giv os også besked - med din sommerhusadresse og evt. andre relevante oplysninger, så vi kan opdatere vores medlemsliste.

Send til mail@bodilmark.dk